Evaluare psihologică copii și adolescenți

Acasă / Servicii / Evaluare psihologică / Evaluare psihologică copii și adolescenți

Descriere

Unii copii și adolescenți întâmpină dificultăți în a face față provocărilor tipice în legătură cu școala sau cu gestionarea unor comportamente. Sunt copii care nu reușesc să facă față stresului, nu au un management eficient al propriilor emoții sau nu reușesc să stabilească relații optime, pozitive cu cei din jur. Poate fi dificil pentru părinți, cadre didactice, sau chiar pentru copil să înțeleagă motivele pentru care apar aceste tipuri de situații sau ce ar trebui făcut pentru a remedia lucrurile. O evaluare psihologică comprehensivă te poate ajuta, într-o astfel de situație, să găsești un răspuns la astfel de întrebări.

Specialiștii noștrii folosesc o gamă largă de instrumente psihologice standardizate (teste, chestionare, interviuri) pentru a strânge cât mai multe informații despre copil sau adolescent și despre circumstanțele sale particulare de viață și aducem și o bogată experiență de peste un deceniu în domeniu pentru ca împreună să găsim răspunsurile la întrebări și soluțiile care se potrivesc cel mai bine fiecărei situații în parte. Interpretăm informațiile colectate pentru a înțelege copilul sau adolescentul și de a stabili un diagnostic acolo unde este cazul. Mult mai important, aceste informații pot fi folosite, în continuare, pentru a stabili un plan de remediere, de tratament, sau un program de suport în cadrul școlii.

Tipuri de evaluări

Echipa noastră de clinicieni are o vastă experiență în a oferi copiilor, adolescenților și părinților acestora evaluări psihologice comprehensive care sunt menite să ofere răspunsuri la întrebări specifice.

 Îți prezentăm mai jos diferitele tipuri de evaluări pe care le realizăm la atelieruldepsihologie.ro. pentru a găsi împreună cea mai bună soluție sau domeniile pe care va trebui să le acoperim pentru a găsi un răspuns optim problemelor cu care te confrunți.

Elevii din ciclurile primar și gimnazial, liceenii sau chiar studenții pot să beneficieze de evaluare psihologică psihoeducațională în momentele în care întâmpină anumite dificultăți apărute în relația cu școala. 

Scopul acestui tip de evaluare este acela de a determina care este stilul de învățare al elevului, care sunt abilitățile lui de a învăța, de a identifica factorii care îl împiedică să își fructifice la maximum potențialul. De obicei se face un screening al funcționării cognitive, sociale și emoționale a elevului întrucât aceste domenii interacționează adesea cu factorii menționați anterior.

În urma unei astfel de evaluări se poate determina dacă un elev are dificultăți specifice de învățare (DSÎ), deficitul de atenție și hiperactivitate (ADHD) sau alte tipuri relevante de diagnostic. 

Copii și adolescenții pot să beneficieze de un astfel de tip de evaluare dacă principalele probleme cu care se confruntă sunt legate de sănătatea mintală sau de abilitatea de a face față problemelor, așteptărilor sau relațiilor tipice vârstei lor. 

Obiectivele acestui tip de evaluare sunt înțelegerea varietății de factori care contribuie la apariția stării de distres a copilului sau adolescentului, la modificări în atitudini sau la probleme comportamentale. Acest prim pas poate conduce, mai departe, la un diagnostic referitor la sănătatea mentală, mai exact la condiții de tipul anxietății sau depresiei care pot la rândul lor, releva stresori, patternuri de gândire, sau, alte circumstanțe care cumva au condus la patternuri comportamentale dezadaptative. În ambele cazuri informațiile colectate în urma procesului de evaluare vor oferi copilului și părintelui recomandări pentru o schemă de tratament sau suport psihologic. 

Unii copii sau adolescenți pot să aibă nevoie, la un moment dat în traseul lor de dezvoltare psihologică, de o evaluare a nivelului de dezvoltare,  pentru că par să întâmpine anumite probleme în zona anumitor arii de dezvoltare (cum ar fi limbajul, abilitățile motorii, rezolvarea de probleme, abilitățile sociale, etc.), lucru care, la rândul său, îi împiedică să poată ține pasul cu colegii sau cu cei de aceiași vârstă pe măsură ce cresc. 

Scopul acestui tip de evaluare este să determinăm nivelul de dezvoltare a funcționării cognitive, dar și abilitatea de a face față expectanțelor cotidiene într-o manieră independentă. Informațiile adunate în urma evaluării pot să vină în ajutorul părintelui, al personalului școlar sau al altor profesioniști cu care copilul interacționează pentru a schița și implementa un plan educațional potrivit  sau, după caz, o includere a copilului în cadrul unor grupuri de suport care să optimizeze nivelul de funcționare. Sunt cazuri în care un diagnostic specific de disfuncție cognitivă este necesar pentru accesul copilului la servicii specializate de suport. 

Există și situația în care elevii sunt îndrumați spre o evaluare a nivelului de dotare intelectuală. Părinții unor astfel de copii pot să solicite în baza unor astfel de evaluări accesul copiilor în diverse programe specializate de optimizare a performanțelor în diverse domenii. 

Probleme psihologice des întâlnite

Există un număr relativ mare de posibile diagnostice sau probleme care pot fi identificate ca rezultat al unui demers de tipul evaluării psihologice și printre acestea amintim:

Instrumente clinice folosite în demersul de evaluare psihologică:

Millon pre-Adolescent Clinical Inventory (M-PACI) este un instrument comprehensiv creat pentru identificarea problemelor psihologice ale copiilor cu vârsta de 9-12 ani. M-PACI oferă o viziune integrată care sintetizează stilurile de personalitate emergente și sindroamele clinice ajutând în detectarea semnelor precoce ale tulburărilor prezente și la intervenția timpurie în vederea remedierii dificultăților apărute în preadolescență.

Cele 14 scale de profil evaluează problemele de natură psihologică cu care se confruntă preadolescenții, fiind grupate în două seturi: pattern-uri de personalitate emergentă și semne clinice curente (anxietate, frică, deficit de atenție, tendințe obsesiv compulsive, comportamente disruptive, dispoziție depresivă). Chestionarul cuprinde 97 de itemi scurți și accesibili copiilor cu răspunsuri de tip adevărat fals care necesită un nivel de înțelegere a cuvântului scris de clasa a III a. Administrarea durează aproximativ 20 de minute.

Vârsta

9-12 ani

Durata

20 de minute

Millon Adolescent Clinical Inventory (MACI) este un inventar de autoevaluare construit pentru evaluarea caracteristicilor de personalitate și a sindroamelor clinice la adolescenți. MACI surprinde problemele cele mai relevante pentru înțelegerea comportamentului și preocupărilor adolescenților (printre factorii măsurați se numără unii adesea asociați cu adolescența, printre care: disconfortul sexual, predilecție spre consumul de substanțe, tendințele suicidare și disfuncții alimentare). Instrumentul se adresează adolescenților cu vârsta între 13-19 ani, care necesită un nivel de înțelegere a cuvântului scris corespunzător clasei a VI-a. Testul este autoadministrabil, are 160 de itemi cu răspunsuri de tip adevărat fals, administrarea durează în jur de 25 de minute.

Vârsta

13 -19 ani

Durata

25 de minute

Hierarchical Personality Inventory for Children (HIPIC) este un instrument destinat evaluării în scop diagnostic a personalității normale a copiilor și folosește consacratul model BIG FIVE. HIPIC descrie diferențele dintre comportamentele și atitudinile copiilor. Utilizat în context clinic sau pedagogic permite evaluarea stilului emoțional, interpersonal, motivațional și comportamental al celor mici, pornind de la cele 5 mari dimensiuni ale personalității: stabilitatea emoțională, extraversia, imaginație, benevolența, conștiinciozitatea. Testul se administrează părintelui (tutorelui, cadrului didactic sau altei persoane care întrunește criteriul frecvenței de interacțiune cu copilul evaluat). Se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 3 și 16 ani, conține 144 de itemi. Un adult îl poate completa în aproximativ 30 de minute.

Vârsta

3-16 ani

Durata

30 de minute

Learning Styles Inventory (LSI) este un instrument ce măsoară preferințele, temperamentul și stilurile de învățare ale elevilor. Este conceput pentru a detecta diferențele individuale pe care elevii le transpun în preferințele lor în temperament și în stilurile personale.

Vârsta

8-18 ani

Durata

30 de minute

Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC) este un instrument de screening practic și eficient pentru măsurarea anxietății la copiii cu vârstele cuprinse între 8 și 19 ani, validând diferite clustere de simptome pentru patru tulburări de anxietate cu debut în copilărie: tulburarea de anxietate generalizată, fobia socială, mutismul selectiv și anxietatea de separare.

Vârsta

8-19 ani

Durata

5-15 minute

Sistemul Achenbach al Evaluării Bazate Empiric (ASEBA) Pe baza scalelor ASEBA se evaluează funcţionarea adaptativă a copiilor cu vârste cuprinse între 6 şi 18 ani. Scalele acoperă următoarele tulburări: tulburări afective, tulburări anxioase, tulburări somatice, ADHD, tulburări de tip opoziţionist, tulburări de conduită. Chestionarele ASEBA se pot completa în 15-20 de minute și pentru a obţine un tablou complet trebuie completate de către mai multe persoane care pot oferi informaţii despre copil, de exemplu părinte şi profesor, iar pentru cei care au vârsta cuprinsă între 11 şi 18 ani, autoevaluarea prin completarea YSR.

Vârsta

6-18 ani

Durata

15-20 de minute

Bateria de evaluare neuropsihologică la copii 3-12 ani (NEPSY) se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 3 și 12 ani și vizează surprinderea unor aspecte importante din dezvoltarea neuropsihologică a copilului (funcții executive, memorie, limbaj, atenție, etc). Aplicarea probelor este față în față și durează în jur de 90 de minute.

Vârsta

3-12 ani

Durata

90 de minute

Ped A este un soft de evaluare psihologică cu utilizare în evaluarea dezvoltării și a sănătății mintale a copiilor cu vârste cuprinse între 3 și 7 ani care vizează aspecte de evaluare psihologică a dezvoltării, a gradului de pregătire pentru şcoală, de evaluare longitudinală a dezvoltării competenţelor, de evaluare a tulburărilor psihiatrice şi de remediere a problemelor de sănătate mintală la preşcolari. Bateria conţine peste 50 de scale/ teste etalonate şi validate pe populaţia din România, care evaluează toate competenţele copilului: cognitive, emoționale și sociale, de temperament, autonomie, nivelul pregătirii pentru școală. De asemenea conţine şi scale de screening psihiatric pentru tulburările specifice copilăriei.

Vârsta

3-7 ani

Jackson Vocational Interest Survey (JVIS) – este un chestionar de orientare vocațională și profesională axat pe identificarea intereselor vocaționale

Vârsta

peste 14 ani

Durata

55 de minute

Gata pentru școală – este un instrument complex, rapid și ușor de utilizat, permite atât screeningul aptitudinii pentru școlaritate, cât și monitorizarea atentă a dezvoltării.

Vino să descoperim împreună care sunt motivele din spatele problemelor cu care se confruntă copilul tău și să creem un plan optim pentru rezolvarea lor!