Mindfulness și stres

Acasă / Mindfulness / Mindfulness și stres
Mindfulness și stres

Cu toții ne dorim să trăim o viață lipsită de provocări, dar stresul reprezintă o constantă în viața de zi cu zi a tuturor. Suntem înzestrați cu capacitatea de a face față stresului ocazional, dar atunci când acesta devine cronic, poate avea o influență negativă asupra noastră, crescând riscul de anxietate, depresie, insomnie, hipertensiune arterială și boli de inimă, sau contribuie la a avea o imunitate scăzută. Dar dacă nu putem face stresul să dispară, cum putem atunci să-i facem față?

Mindfulness reprezintă una dintre soluții. Mindfulness ne poate ajuta să gestionăm mai bine stresul prin conștientizarea stărilor noastre din prezent, să ne adaptăm mai ușor situațiilor dificile, să avem mai multă compasiune față de noi înșine și față de ceilalți și să întâmpinăm problemele cotidiene cu mai multă ușurință și relaxare.

Ce se întâmplă în corpul nostru atunci când suntem stresați?

Meditația de tip mindfulness calmează răspunsul de „fugă sau luptă”, activat în situațiile stresante. Atunci când percepe o amenințare, formațiunea numită amigdala, situată într-o parte „primitivă” din punct de vedere a dezvoltării filogenetice a creierului nostru, declanșează răspunsul la stres, care este o reacție a organismului, prin care sunt eliberați hormoni precum adrenalina și cortizolul, ce determină creșterea ritmului respirației, a ritmului cardiac, vasoconstricție periferică, pregătind musculatura pentru a intra în acțiune și întărind simțurile, acestea reprezentând printre alte măsuri potențiale de conservare a vieții. Atunci când amenințarea dispare, sistemul nervos parasimpatic se activează pentru a încetini aceste reacții și pentru a readuce corpul înapoi la o stare de calm. Mindfulness contribuie la activarea sistemului nervos parasimpatic și implicit la instalarea răspunsului de relaxare al organismului.

Dar răspunsul la stres nu este doar o reacție la o amenințare exterioară evidentă. El poate fi declanșat de orice percepție pe care creierul o interpretează ca pe o amenințare, cum ar fi senzația psihologică de a nu mai face față situațiilor de viață, de a te simți copleșit, sau de disconfortul fizic generat de durerea cronică. Indiferent de cauză, creierul și corpul reacționează în același mod, pentru a te pregăti să lupți, sau să fugi. 

Haideți să aflăm ce se întâmplă atunci când „amenințarea” nu este cu adevărat o amenințare? Corpul este lăsat într-o stare de activare exagerată, fără a putea elibera energia acumulată. Activarea constantă a hormonilor de stres și a reacțiilor asociate pot duce în timp la afectarea stării de sănătate fizică, precum hipertensiune arterială, dureri de cap, inflamație cronică, risc crescut de boli de inimă, obezitate, dar și mintală prin declanșarea unor probleme de anxietate sau depresie.

Studii recente de neuro-imagistică, realizate prin scanările de tip RMN, arată că după un curs de mindfulness de opt săptămâni, amigdala apare micșorată, generând un răspuns la stres mult diminuat.

Cum contribuie mindfulness la reducerea stresului?

Aceasta este întrebarea pe care o primim cel mai frecvent. Printre instrumentele folosite de mindfulness pentru gestionarea stresului regăsim:

  • Scanarea corporală pentru conștientizarea senzațiilor din momentul prezent și observarea din timp a unui nivel de activare sau încordare ca răspuns la stres;
  • Respirația profundă conștientă, care activează sistemul nervos parasimpatic pentru a combate creșterea nivelului de stres perceput;
  • Compasiunea față de sine și ceilalți;
  • Opțiunea de a alege între reactivitate (automată) și răspuns (conștient);
  • Reglare emoțională;
  • Gestionarea gândurilor, cu accent pe cele cu încărcătură emoțională negativă

Mindfulness ne ajută să câștigăm mai mult spațiu mintal, să ne alegem acțiunile și să fim mai calmi și mai eficienți în tot ceea ce facem. Cu cât practicăm mai mult, cu atât devenim din ce în ce mai rezistenți la provocările vieții în general. Obținem o claritate mintală care ne ajută să gestionăm mai bine situațiile apărute în viața noastră. Suntem mai puțin duri cu noi înșine, recunoscându-ne propria umanitate și oferindu-ne compasiune atunci când lucrurile sunt dificile. Suntem mai capabili să discernem și să avem grijă de nevoile noastre, ceea ce ne face mai sănătoși din punct de vedere fizic și mental și mai bine pregătiți pentru a face față provocărilor. Mindfulness și stres

Ce poți face pentru a avea o stare de bine?

Dacă crezi că mindfulness te poate ajuta să aduci mai mult echilibru, calm și bucurie în viața ta, te invit să participi la următoarele cursuri pe care le pregătesc și care vor debuta imediat în perioada următoare. Pentru mai multe detalii în legătură cu data de start, condițiile de participare, dar și pentru alte întrebări, te rog să îmi scrii la contact@atelieruldepsihologie.ro .

Text și ilustrație de: Raluca Axinte – mindfulness teacher

Mindfulness și stres